Er zijn een aantal servicemanagement methoden. Hierbij een kort overzicht van de belangrijkste.

ISM is een methode om grip te krijgen op uw IT-serviceorganisatie. ISM kent slechts 6 processen die al het IT-werk omvatten. Verder heeft ISM een standaard invoeringsmethode en besturingsmethode.

Grip on IT heeft veel ISM-ervaring: UMCG (2011), Avoord (2012), CWZ (2012/2013), TVM (2014), Provincie Zuid-Holland (2014/2015), Gemeente Hoogezand (2014/2015), Gemeente Assen (2015), Koning Willem 1 College (2015), Gelre Ziekenhuizen (2016/2017), Bravis Ziekenhuis (2017), Ziekenhuis Gelderse Vallei (2017-2018)

Sinds de lancering in 2010 zijn er zo'n 70 ISM-implementaties geweest; zoals: DUO, UMCG Ziekenhuis, TVM, CWZ Ziekenhuis, KW1C, Provincie Zuid-Holland, Gemeente Assen, Gemeente Hoogezand, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Gelre Ziekenhuizen, Ziekenhuis Gelderse Vallei, Mammoet, enz. Daarnaast zijn er vele organisaties die het op eigen houtje doen.

ISM is eenvoudig maar toch compleet.

FSM gaat over het domein van Functioneel Beheer. Functioneel beheer vormt de brug tussen bedrijfsprocessen (de business) en de IT. FSM is er sinds 2013 en is complementair aan ISM. Het wordt gezien als invoeringsmethode van BiSL. Ook FSM bevat 6 processen.

USM is ontwikkeld door Jan van Bon, schrijver van zo’n 80 ITIL-boeken, maar hij is ook -samen met Wim Hoving- de man achter ISM en FSM. USM is sinds begin 2017 op de markt gekomen. USM heeft grote overeenkomsten met ISM, Jan's eerste geesteskindje.

De verschillen zitten vooral in de processen: alle processen zijn enkelvoudig, Configuration Management is verdwenen en er is meer aandacht voor flows. Er zijn maar enkele USM-implementaties geweest. Grip on IT is geen USM-partner meer.

ITILDe grootste en de oudste. Geprezen, maar ook verguisd. Wereldwijd is het de standaard. Rond 1990 was Nederland de eerste die ITIL groots oppakte en nu met ISM en FSM lopen we wederom voorop. ITIL is erg uitgebreid (31 processen), maar de invoering, toolinrichting, rapportage-ontwerp en verandermanagement moet u zelf doen. ITIL invoeringen zijn dan ook niet zo maar met elkaar te vergelijken; ze zijn afhankelijk van de invoerder. Consultancybedrijven zijn er dol op.

ISM gaat verder dan ITIL. ISM omvat ook een uitgewerkte invoeringswijze en allerlei producten, waardoor het resultaat beter is, beter te voorspellen en ook nog eens sneller en goedkoper.

Methoden

Meer weten?